Obszary konsultacji

Główne obszary konsultacji

Proponowana przez Ministerstwo Finansów ocena poziomu dojrzałości Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego obejmuje trzy główne obszary, w ramach których wyróżniono po kilka podobszarów:
1. zarządzanie strategiczne: kultura organizacyjna, strategia podatkowa, ład podatkowy;
2. zarządzanie funkcją podatkową: organizacja funkcji podatkowej, zarządzanie ryzykiem podatkowym, kontrola wewnętrzna, audyt wewnętrzny, zewnętrzne mechanizmy nadzoru;
3. zarządzanie zasobami: kadry funkcji podatkowej, informacja i komunikacja, IT.

Dojrzałość RWNP będzie oceniana w pięciostopniowej skali, przy czym poziom 3 stanowi niezbędne minimum, a poziomy 4 i 5 traktowane są jako fakultatywne. W domyśle poziomy 4 i 5 obejmują również elementy wskazane dla poziomu 3.
W myśl przyjętej zasady “stosuj lub wyjaśnij” wymagania dla poszczególnych poziomów dojrzałości należy traktować jako wskazówkę, nie jako bezwzględny wymóg.

Obszary ogólne

Wszystkie badane obszary
  • Czy zmienić atrybuty oceny (czego brakuje, czego za dużo)?
  • Czy poprzeczka na 3 poziomie została zbyt nisko powieszona?
  • Czy zaostrzenia wymagają granice pomiędzy 2 i 3 poziomem
  • Pojęcia, które powinny być zdefiniowane
  • Dobre praktyki w zakresie poszczególnych obszarów
  • Przykłady błędów popełnianych przy wdrażaniu RWNP
  • Zasadność przypisywania wag/istotności przy ocenie dojrzałości (oraz propozycje oceny istotności obszarów)
  • Opinia co do dokonywania oceny zarządzania zasobami (kadry funkcji podatkowej, IT, komunikacja i informacja): odrębna ocena zarządzania zasobami czy ocena tych obszarów w ramach oceny zarządzania strategicznego i zarządzania funkcją podatkową?
Funkcja podatkowa
  • Zarządzanie outsourcingiem usług księgowych – jak skalować próg istotności w zakresie tolerancji błędu dot. świadczonych usług?
  • Czy w ocenie należy uwzględnić konkretne procesy i zagadnienia, które powinny być uregulowane procedurą na danym poziomie? Pytanie o stopień szczegółowości oceny.
  • Procedura regulująca zasady ustalania odpowiedzialność karnoskarbową w organizacji – czy i który poziom?
  • Włączenie komórki audytu wewnętrznego w nadzór nad jednolitością i stosowaniem procedur oraz ich usprawnianiem – który poziom?
Zarządzanie ryzykiem
  • Propozycje metodyki oceny ryzyka podatkowego, w tym ocena ilościowa i jakościowa
  • Na jakim poziomie apetyt na ryzyko powinien być określany kwotowo?
  • Na jakim poziomie powinna pojawić się funkcja oficera ryzyka/compliance?
Mechanizmy kontrolne
  • Czy podejście hybrydowe do oceny mechanizmów kontrolnych w procesach biznesowych i podatkowych jest zasadne?
  • Czy konieczne jest stworzenie dodatkowo poza oceną mechanizmów kontrolnych w poszczególnych procesach ogólnej oceny dojrzałości dla wszystkich mechanizmów kontrolnych?
  • Czy dokonując oceny wszystkich mechanizmów kontrolnych należy wprowadzić istotność w stosunku do poszczególnych procesów?
  • Czy i w jakim zakresie kwestia ochrony mienia przedsiębiorstwa powinna być uwzględniana w ocenie poziomów dojrzałości mechanizmów kontrolnych dotyczących zapasów?
  • Czy audyt zabezpieczenia mienia przedsiębiorstwa powinien być ujęty w ocenie dojrzałości? Jeśli tak to w jakim obszarze?
  • Czy planowanie i zatwierdzanie wydatków na nabycie/zbycie środków trwałych oraz WNiP powinno być uwzględniana w ocenie dojrzałości?
  • Czy zasady powierzenia/zdawania mienia przez pracowników powinny być uwzględniane jako element oceny poziomów dojrzałości mechanizmów kontrolnych dotyczących ŚT i WNiP?
  • Czy kwestia zabezpieczenia jednostki przed ryzykiem kursowym i stóp procentowych powinna być uwzględniana w ocenie poziomów dojrzałości?
  • Czy weryfikacja rachunków bankowych kontrahentów z białą listą oraz split payment powinny być ujęte w ocenie mechanizmów kontrolnych dotyczących płatności, czy w mechanizmach kontrolnych dotyczących zakupów i sprzedaży?
  • Czy uwzględniono wszystkie kluczowe elementy zapewniające skuteczność i adekwatność mechanizmów kontrolnych w poszczególnych procesach?
  • Czy są elementy, które nie powinny być uwzględnione w ocenie dojrzałości?
  • Czy przedstawiona propozycja połączonej oceny poziomu dojrzałości mechanizmów kontrolnych dotyczących prawidłowości realizowania obowiązków w zakresie cen transferowych (TP), podatku „u źródła” (WHT) i schematów podatkowych (MDR) jest optymalna? Czy może jednak powinna być przeprowadzona odrębna ocena dla każdego z ww. procesu podatkowego?
  • W jakim zakresie akta osobowe powinny być elementem oceny dojrzałości mechanizmów kontrolnych w zakresie PIT płatnik?

Zarządzanie strategiczne

Kultura organizacyjna

Elementy podlegające ocenie:

  • Zasady etyczne funkcjonujące w organizacji
  • Zarządzenie etyką
    – organizacja zarządzania etyką
    – nadzór i odpowiedzialność za naruszenie zasad etyki
    – ochrona sygnalisty
    – przegląd i aktualizacja zasad
  • Świadomość zasad etycznych
    – przykład z góry
    – komunikacja
    – szkolenia
  • ESG i przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji
Strategia podatkowa

Elementy podlegające ocenie:

  • Misja i wizja podatkowa
  • Cele podatkowe
    Zasady postępowania w sprawach
    podatkowych – podejście do:
    – zarządzenia ryzykiem podatkowym
    – planowania podatkowego
    – płatności zobowiązań podatkowych
    – ładu podatkowego
    – zarządzania zasobami
    – komunikacji (w tym relacji z KAS)
  • Spójność z otoczeniem biznesowym i regulacyjnym
  • Wdrożenie (opracowanie, dokumentacja,
    zatwierdzenie, hierarchia)
  • Stosowanie, monitorowanie, aktualizacja
Ład podatkowy

Elementy podlegające ocenie:

  • Zasady funkcjonowania ładu podatkowego
  • Odzwierciedlenie ładu podatkowego w strukturze organizacyjnej Spółki
  • Spójność ładu podatkowego z ładem korporacyjnym
  • Rola i odpowiedzialność organu
    zarządzającego, rady nadzorczej,
  • Udokumentowanie ról i odpowiedzialności – matryca RACI/RASCI
  • Świadomość ładu podatkowego

Zarządzanie funkcją podatkową

Organizacja funkcji podatkowej

Elementy podlegające ocenie:

  • Procesy funkcji podatkowej
  • Zarządzanie:
    – outsourcingiem
    – nadzorem nad jurysdykcją podatkową
  • Odzwierciedlenie funkcji podatkowej w wewnętrznych regulacjach
  • Zarządzanie procedurami (zasady opracowania, aktualizacji, dokumentacji, archiwizacji)
  • Spójność funkcji podatkowej z biznesową
  • Odzwierciedlenie funkcji podatkowej w strukturze organizacyjnej Spółki
Zarządzanie ryzykiem podatkowym

Elementy podlegające ocenie:

  • Świadomość ryzyka podatkowego
    – Sygnał z góry
    – Uczenie się
    – Podejmowanie decyzji a ryzyko podatkowe
    – Percepcja ryzyka podatkowego
  • Zasady zarządzania ryzykiem podatkowym
    – Apetyt na ryzyko podatkowe i wdrożenie zasad zarządzania ryzykiem podatkowym
    – Elementy i zakres zasad zarządzania ryzykiem podatkowym
  • Organizacja zarządzania ryzykiem podatkowym
    – Funkcja zarządzania ryzykiem podatkowym
    – Odpowiedzialność i właścicielstwo ryzyka
    – Struktura zarządzania ryzykiem podatkowym
  • Procesy
    – Proces zarządzania ryzykiem
    – Monitorowanie systemu zarządzania ryzykiem podatkowym
  • Zdolności związane z zarządzaniem ryzykiem
    – Możliwości i kompetencje
    – Narzędzia i systemy IT
Kontrola wewnętrzna

Zaproponowano podejście hybrydowe do oceny stosowanych mechanizmów kontrolnych: część mechanizmów kontrolnych podlega ocenie w odniesieniu do procesów biznesowych (zakupy, sprzedaż, zapasy, środki trwałe i WNiP, płatności), a część w odniesieniu do procesów podatkowych (TP, MDR, WHT, PIT płatnik, akcyza, PCC).

Audyt wewnętrzny

Elementy podlegające ocenie:

  • Odpowiedzialność za funkcję audytu wewnętrznego
  • Niezależność audytu wewnętrznego
  • Ilość i jakość kadry audytu wewnętrznego
  • Ocena jakości audytu wewnętrznego
  • Zakres i stopień udokumentowania zasad funkcjonowania audytu wewnętrznego
  • Zakres i stopień udokumentowania czynności audytowych
  • Zakres i częstotliwość audytu wewnętrznego w zakresie funkcji podatkowej
  • Weryfikacja realizacji ustaleń/rekomendacji wynikających z audytu wewnętrznego
Zawnętrzne mechanizmy nadzoru

Elementy podlegające ocenie:
Zarządzanie audytem zewnętrznym, w tym NAFP w zakresie funkcji podatkowej:

  • Zasady określające zakres i częstotliwość audytu oraz wymogi jakościowe (w tym stopień udokumentowania zasad)
  • Zasady określające odpowiedzialność za zlecenie audytu (w tym stopień ich udokumentowania)
  • Zakres i stopień udokumentowania czynności
    audytowych
  • Zasady nadzoru nad realizacją rekomendacji wynikających z audytu zewnętrznego (w tym stopień ich udokumentowania)

Zarządzanie bieżącym doradztwem podatkowym:

  • Zasady zalecania bieżącego doradztwa podatkowego , w tym
    zakres usług i wymogi jakościowe oraz stopień udokumentowania zasad
  • Zasady określające odpowiedzialność za zlecenie bieżącego doradztwa podatkowego
  • Zakres i stopień udokumentowania wykonanych usług doradczych

Zarządzanie zasobami

Kadry funkcji podatkowej

Elementy podlegające ocenie:
Ogólne zasady zarządzania kadrami

  • Podejście do zarządzania
  • Udokumentowanie procesu
  • Delegowanie zadań/uprawnień
  • Zakończenie zatrudnienia

Odpowiednia jakość kadry

  • Wymagania stanowiskowe
  • Ścieżka rozwoju pracownika
  • Plan szkoleń
  • Aktualizacja wiedzy
  • Mentoring
  • Ocena pracownika

Odpowiednia ilość kadry

  • Poziom obciążenia pracą
  • System zastępstw

System motywacyjny

  • Korelacja z celami
  • Motywacja płacowa i poza płacowa
  • Polityka wynagrodzeń
  • Świadomość zasad
Informacja i komunikacja

Elementy podlegające ocenie:

  • Organizacja zarządzania komunikacją (odpowiedzialność osoba/ komórka)
  • Zarządzanie komunikacją wewnętrzną w zakresie kwestii podatkowych
    – Cele komunikacyjne
    – Identyfikacja odbiorców i ich potrzeb informacyjnych
    – Dostosowanie zakresu i formy informacji do odbiorcy
    – Identyfikacja zakłóceń w komunikacji wewnętrznej
  • Zarządzanie komunikacją zewnętrzną w zakresie kwestii podatkowych
  • Komunikacja w zarządzaniu zmianą
  • Wsparcie przez system IT przepływu informacji i komunikacji
  • Monitoring działań
IT

Elementy podlegające ocenie:

  • Legalność wykorzystywanego oprogramowania związanego z funkcją podatkową
  • Zgodność systemu finansowo księgowego z wymogami przepisów prawa
  • Posiadanie dokumentacji wymaganej przez ustawę o rachunkowości
  • Funkcjonalności systemów związanych z funkcją podatkową
  • Bezpieczeństwo systemu teleinformatycznego
    – Zabezpieczenie systemu teleinformatycznego przed utratą lub
    brakiem dostępności danych
    – Zabezpieczenie systemu teleinformatycznego podmiotu przed
    nieuprawnionym dostępem
  • Wprowadzanie zmian w systemie finansowo księgowym
  • Odpowiedzialność za obszar zgodności z przepisami prawa oraz
    outsourcing w obszarze IT i rachunkowości

Kontakt

    kontakt: taxgov@crido.pl

    COPYRIGHT 2023 CRIDO. ALL RIGHTS RESERVED. POLITYKA PRYWATNOŚCI